De Lijn 54 vandaag

2 juli 2007. Lijn 54 is niet meer ... een unieke lijn door het hele gewest tussen Machelen en Vorst Centrum! Vanaf deze datum rijdt lijn 54 ongeveer op het oorspronkelijke traject van de trolleybuslijn tussen het centrum van Vorst en het Luxemburgplein, dat op 18 april 1939 in dienst gesteld werd. Alleen is het traject soms verschillend : lijn 54 bedient het gemeentehuis van Vorst, Ma Campagne en de Naamsepoort. De reisweg tussen Luxemburg en Machelen, die als verlenging van de trolleybuslijn op 30 mei 1939 geopend werd, wordt nu een deel van de nieuwe lijn 64 : Naamsepoort - Machelen. 

Voor 2 juli 2007 was lijn 54 nauwelijks veranderdDe paar kleine veranderingen waren vooral te wijten aan stadsvernieuwing en veranderde verkeersomstandigheden.

 

Buslijn 54 na de trolleybustijden : de VH Man A300 8770 rijdt op de top van de Victor Rousseaulaan, naast het Dudenpark. U kunt deze foto vergelijken met die die zich in het hoofdstuk 'De geschiedenis van de Brusselse trolleybus' bevindt. De bus bevindt zich ongeveer op dezelfde plaats als de trolleybus, 60 jaar later. Vorst, Victor Rousseaulaan, 17 april 1999.

De belangrijkste omleidingen op deze lijn waren de verbinding met de gevangenis van Sint-Gillis (Ducpetiauxlaan) en met de handelswijk Ma Campagne (14 februari 1964), de indienststelling van een lus in Machelen (1967), de verbinding met de Naamsepoort (15 augustus 1985), het nieuwe eindpunt in Machelen (Chrisantenstraat) in 1992, het nieuwe eindpunt aan het gemeentehuis van Vorst in 2001, en de splitsing van de lijn in de lijnen 54 (Luxemburg - Vorst Centrum) en 64 (Machelen - Naamsepoort) op 2 juli 2007.

Er was ook een belangrijke wijziging in de bediening van de lijn na de vervanging van de trolleybussen door 'gewone' bussen : de lijn werd 's avonds en op zondagen tot het Luxemburgplein beperkt. Deze nieuwe beperkte rit kende vele wijzigingen door de tijd heen: bediening tijdens de spitsuren, bediening van de hele lijn op zondagen, eerst met een lage frequentie, dan elke 30 minuten en vandaag elke 20 minuten; bediening verlengd tot de Naamsepoort - aan het einde van de jaren '80 tijdens de ochtendspitsuren, 's avond en tijdens de avondspitsuren in 1995, en ook tot Haren (De Kortenbach) verlengd in september 2003, beperking tot de Naamsepoort 's avonds afgeschaft en de lijn na 23 u tot Kortenbach beperkt in september 2004.

 

Lijn 64 neemt een deel van lijn 54 over tussen de Naamsepoort en Machelen. De Van Hool A300 8661 rijdt om het monument op de rotonde van de Naamsepoort voor hij aan zijn eindpunt aankomt. 10 juli 2007.

Na de Brossel AB6DS, die tijdens de trolleybustijden op de lijn had gereden, reed er ook een groot aantal bustypes op deze lijn : van de Brossel A99 DAR tot de Jonckheere SB250.

 

De voertuigen kwamen uit verschillende stelplaatsen van Brussel : van de stelplaats Brogniezstraat tot degarage van Haren, over de stelplaatsen Frontispiesstraat en Leuvensesteenweg, en garage Delta.

 

Hoewel deze foto historisch niet klopt (dit bustype heeft nooit op lijn 54 via de Naamsepoort gereden), is deze foto een perfecte illustratie van een oude bus op lijn 54 : de Brossel A98 DAR V1/Van Hool (8246) uit de stelplaats Brogniezstraat (dienstnummer begint met een 2). Deze stelplaats was een van de verschillende stelplaatsen waar bussen voor de lijn 54 gestald werden. Naamsepoort 17 april 1999

Tussen 11 december 2001 en 2 juli 2007 was lijn 54 met 18,9 km de langste lijn van het Brusselse net.

 

Uit de trolleybusperiode bestaan er niet veel overblijfsels. De duidelijkste sporen van deze periode zijn de verlichtingspalen van de Victor Rousseaulaan in Vorst. Die waren vroeger bovenleidingsdragers. De verlichtingspalen van de Verdunstraat in Haren hebben ook de trolleybustijden als oorsprong.

     

1                                                                             2

1. Een verlichtingspaal in de Victor Rousseaulaan, vroegere bovenleidingsdrager. Op de sokkel van deze paal staat het beeldmerk van de "Tramways Bruxellois".

2. Een verlichtingspaal in de Verdunstraat (Haren). Deze waren ook bovenleidingsdragers, hoewel ze verschillen van die in Vorst.

Buslijn 54 was een lijn waar je niet omheen kon op het Brusselse net. Met deze lijn werden verschillende punten met elkaar verbonden (verschillende woonwijken, volkswijken, een concertzaal (Vorst Nationaal), een dorp buiten het Brusselse gewest, vele kleine of grote handelswijken (Vorst, Baljuwstraat, Elsensesteenweg, Daillyplein, Vredeplein)) en ze reed ook door de Europese wijk en verschillende industriegebieden (Vorst, Haren Noord, Machelen). Lijnen 54 en 64 hebben beide deze rol op hun eigen traject overgenomen.

U kunt een volledig overzicht van deze lijnen op de volgende link vinden : http://www.ligne54.be/schema54.html.

 

De toekomst van deze buslijnen : beide lijnen worden als sterke lijnen beschouwd en de klantendienst zal er dan ook veel aandacht aan besteden.

 

Deze bustypes reden lange tijd op de lijn. Alle Van Hool Fiats of Leylands met deze carrosserie hebben op deze lijn gereden. Op deze foto rijdt Van Hool Fiat 5 8660 op de Chazallaan, ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de lijn, 17 april 1999.

terug naar Hoofdmenu