De lijn 54 tijdens de trolleybusperiode
De trolleybuslijn 54 werd dus op 18 april 1939 tussen Vorst en Luxemburgplein in dienst gesteld, en meer dan een maand later, namelijk op 30 mei 1939, naar Machelen centrum verlengd. Met deze verlenging werden bijzondere kaarten ingevoerd, die later ook in meerdere voorstadslijnen beschikbaar werden gesteld.
Aan het einde van 1939
werd een beperkte rit in dienst gezet : tussen het Albertplein en de Rogierlaan.
In het begin van het dienst reed de trolleybus 6012 aan de top van de Victor Rousseaulaan, naast het Dudenpark, ongeveer 1939.
In 1940 begon de oorlog. Met de verschillende beperkingen van de bezettingsmacht kende de brusselse trolleybuslijn een groot succes, hoewel de omstandigheden van de dienst steeds slechter werden, o.a. wegens het gebrek aan onderhoud van de bovenleidingen en wegens het gebrek aan banden, en de uiteindelijk stapsgewijze terugkeer van de bussen na de oorlog. Het wegdek was ook tijdens de oorlog zeer beschadigd, vooral in het noorden (de lijn reed naast het vormingsstation van Schaerbeek, meermals gebombardeerd). O.a. wordt een trolleybus na een ontploffing in Haren door een brand totaal vernield. Aan het einde van de oorlog reden alleen 2 voertuigen op de beperkte rit, tijdelijk tot Vorst verlengd. Alleen aan het einde van de beperkingen en met een vernieuwing van de stocks werd de situatie stapsgewijs normaal. Na de oorlog kende de lijn steeds meer succes : in 1952 wordt de beperkte rit tot Sint-Vincentius-Kerk in Evere verlengd.
Maar de tijden na de oorlog worden steeds moeilijker voor de trolleybuslijn : de techniek van de andere vervoersmiddelen ontwikkelden zich steeds meer. De PCC-tram werd in Brussel in dienst gesteld, en de bussen werden steeds meer een beter economisch alternatief. Hoe ouder de voertuigen, hoe duurder de onderhouds- en dienstkosten. Met het steeds groter aantal wagens op straat werden de verkeersbedingingen van de trolleybus moeilijker vooral in de nauwe straten van Elsene. Een kleine omleiding was een eerste oplossing van dit probleem : de trolleybussen naar Machelen reden sinds 1956 tussen het F. Cocqplein en de Dublinstraat over de Raadstraat, de Sans-Soucistraat, en de Lang Levenstraat.
Een Brossel AB6DS op lijn 54, Victor Rousseaulaan, aan het kruispunt met Domeinlaan. Deze bussen reden op deze lijn om defekte trolleybussen te vervangen. Bus 504 bestaat nog vandaag, in de collectie van het MSVB
Onverbiddelijk wordt de teerling van de brusselse trolleybus geworpen. Rondom 1960 reden enkele bussen (Brossel AB6DS) samen met de trolleybussen. Problemen en herstellingen werden steeds talrijker, de voertuigen waren helemaal versleten. De trolleybussen waren inderdaad totaal afgeleefd, toen ze op 14 februari 1964 door bussen vervangd worden.
Enkele films :
aan de indienststelling van de lijn in 1939
volledige rit, met rode cijfers, mei 1939
Beperkte rit (toestand 1942)
Beperkte rit (toestand 1952). Het woord 'kerk' werd snel door 'plein' vervangd.
Voor de terugrit naar de stelplaats werden de volgende films gebruikt :
Indienststelling van de lijn
na de oorlog
na 1952
Bijzondere films bestonden ook :
terugrit naar de stelplaats, rond om 1958
terugrit naar de stelplaats, rond om 1958
terugrit naar de stelplaats, rond om 1958. Merk de witte kleur op, waar de bestemmingen zich bevonden.
gelegenheidsfilm, rond 1955, bestemd voor festiviteiten of markt. Film in kaart hersteld..
idem.
En de eerste zijfilms :
Oorsprongsfilm
Variante (ook voor beperkte ritten)