Wat is een trolleybus ?
Trolleybus : met dit bijzonder voertuig gaat het hoogstwaarschijnlijk om de perfecte combinatie tussen tram en bus. De trolleybus is een elektrisch voertuig, die geen rails nodig heeft. Het grootste verschil met een bus zijn de twee trolleystangen op de dak.
Een huidige trolleybus. Het is een aangepaste busmodel, zoals vele trolleybussen vandaag. Het heeft de vorm van een bus en neemt energie af door 2 trolleystangen. Arnhem, jeugdherberg, de trolleybus B7900T 0156 rijdt op lijn 3 richting 'Het Duifje', 7 juni 2000.
Dit verkeersmiddel is al bijzonder oud. Deze eerste poging vond plaats in 1882 in de berlijnse voorstad Halensee : op een 500 meter lange lijn wordt een voertuig in dienst gesteld, die door Werner von Siemens ontworpen werd. Dit voertuig leek op een paardenvoetuig van die periode, wiens paarden door een contactwagen op een bovenleiding vervangen werden. Dit voertuig werd dus "Oberleitungsomnibus" (bovenleidingsomnibus) genaamd.
De Werner Von Siemens-voertuig, Berlijn, 1882.
Het systeem kende geen succes, omdat de bewegingen van het contactwagen niet met de bewegingen van het voertuig gesynchroniseerd waren. Dus konden deze voertuigen geen voordelen tegenover de tram krijgen. Bovendien kende het veel problemen met het slechte wegdek en het lawaai.
Een eerste oplossing wordt in 1900 door de franse ingenieur Lombard-Gérin gevonden : hij creërde een gemotoriseerde contactwagen, die met de beweging van het voertuig gesynchroniseerd was. Na verschillende proefritten op een 900 meter lange lijn op de quai d'Issy-les-Moulineaux in Parijs, werd zijn voertuig een van de vele bezienswaardigheid op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900. Dit systeem wordt zonder succes in verschillende steden in Frankrijk ontwikkeld. Andere systemen ontstonden ook in Duitsland (trolleystangsysteem van Max Schiemann). De eerste succesvolle trolleybuslijn wordt in Zwitserland in dienst genomen, namelijk de 'Bielathal Motorbahn'.
Men moet het Cantono-Frigerio-systeem uit Italië niet vergeten. Dit systeem had een groot succes in Italië.
Verdere ontwikkelingen ontstonden later op de voertuigen, en waren meestal dezelfde ontwikkelingen dan op de bussen (motor, banden...), en de bovenleidingstechniek (uitgezonderd de trolleystangen).
In veel verschillende steden ter wereld heeft dit voertuigsmiddel zijn plaats gevonden. Meerdere lijnen worden de ene na de andere in dienst gesteld, trolleybusnetten worden ontwikkelt, o.a. in Duitsland, in Frankrijk, in Zwitserland, in de Verenigde Koningrijk, in Italië, enz.
De grootste periode van de trolleybus kwam na de eerste wereldoorlog. In verschillende steden wordt de indienststelling van een trolleybuslijn in plaats van de vervanging van de afgebroken rails eenvoudiger. De soepelheid van dit verkeersmiddel was een verder argument.