De trolleybus in België

De eerste belgische trolleybuslijnen worden later geopend. De eerste lijn wordt pas in 1929 in dienst gesteld : ze worden in plaats van de trams op de tramlijn van de antwerpse haven ingevoerd. De eerste voertuigen waren oude verbouwde bussen. Het Antwerpse net werd ook steeds groter voor de tweede wereldoorlog en nieuwe voertuigen werden gekocht. Er waren 3 trolleybuslijnen in Antwerpen, die ook later door dieselbussen vervangen werden. Alleen 2 elektrische wagens reden op de lijnen tijdens de laatste dienstdag (30 maart 1964).

 

Model van een antwerpse trolleybus

De trolleybussen hadden ook succes in Luik, waar de eerste lijn kort na Antwerpen in dienst gesteld werd. Op 10 augustus 1930 werden de trams door trolleybussen op tramlijn 20 (Cathédrale - Cointe) vervangen. Deze lijn was de eerste van een lange reeks. De eerste voertuigen hadden een engelse oorsprong, de verdere trolleybussen waren moderner en belgisch. Met 20 lijnen had Luik het grootste net van België en van heel de wereld. De ontwikkeling van de bustechniek had ook in Luik het einde van de trolleybusdiensten als gevolg. Het net verdween langzamerhand door de vervanging van de trolleybussen door dieselvoertuigen. De laatste trolleybus verliet het luikse landschap in 1971. Tijdens meer dan 40 jaar hadden de trolleybussen door Luik gereden.  

 

De trolleybus FN T54 hier in Natalis-museum in Luik.Deze voertuig kwam uit de laatste trolleybus Generatie in Luik. Ze hebben door de luikse straaten tot 1971 gereden.

De geschiedenis van de trolleybus in België is nu nog niet afgelopen : op 24 maart 1989 wordt een tramlijn in Gent in trolleybuslijn omgezet (lijn 3), omdat deze lijn niet voor bussen aangepast was. De voertuigen op deze lijn zijn Van Hool AG280-T.

 

Gentse trolleybus op lijn 3

terug naar hoofdmenu