Waarom een website over de brusselse trolleybus ?

In Brussel was dit vervoersmiddel niet echt lang in dienst. Dit vervoerssysteem werd in april 1939 in dienst genomen om de uitbating van een bijzondere lijn te aan te kunnen. Met andere rijtuigen was deze uitbating onmogelijk of niet winstgevend. Na de tweede wereldoorlog was het duidelijk dat de mechanische ontwikkelingen van de anderen vervoersmiddel het einde van de trolleybus in Brussel (en ook in anderen steden) betekende, verdere argumenten voor de afschaffing waren de slijtage en de hoge uitbatingskosten. De laatste trolleybussen reden in februari 1964, toen vele tramlijnen afgeschaft werden en door bussen vervangen werden. Nu is de trolleybus niet meer dan een herinnering in de europese hoofdstad.

Deze uitbating door trolleybussen zal toch sporen nalaten, niet in de stad, maar meer in gedachten. Veel mensen herinneren zich met plezier van dit rijtuig, waar ze één of meerdere dagen klant waren. De grote vernieuwing van de stad zal nooit deze herinneringen veranderen. Persoonlijk heb ik deze uitbating alleen maar door boeken gekend.

Indien u het nog niet gedaan hebt, maak dan zeker een bezoekje op deze website van dit bijzonder rijtuig, die toen op een moeilijke lijn uitgebaat werd (N.B deze lijn is trouwens nog altijd moeilijk).  De auteur van deze site is op dit ogenblik een dagelijkse reiziger van deze lijn.

 

about me

Geen paniek ! Dat ben ik! Ik ben in Etterbeek precies 53 dagen voor de indienststelling van de metro geboren. Van jongsafaan interesseer ik me aan het openbaar vervoer (omdat we in de familie geen wagen hebben, ben ik als kind natuurlijk in het openbaar vervoer en de fiets geinteresseerd).

Als kind liep ik warm vooral voor de 3 lijnen 'met rode cijfers', die toen in mijn buurt reden. En in Vorst waren we met deze lijnen bijzonders verwend : toen reden (2 lijnen rijden nog) lijnen 50, 54 (al op de lijst ! Was het een teken ?) en 58. Later had mijn broer mijn belangstelling voor de andere lijnen gewekt... en deze belangstelling is nu nog zeer sterk. Toen ik 6 jaar oud was, was ik al een grote specialist. Later toonde ik een belangstelling voor het geschiendenis van het brusselse net en kon met de jaren een preciese kennis van deze ontwikkeling hebben.

Waarom gaat mijn voorkeur naar het rijtuig achter mij ? Toen ik dit rijtuig voor de eerste keer zag, was ik verrast en gefascineerd ("hey, een bus zoals een tram!"), ik vroeg me toen af hoe het mogelijk was. Sindsdien blijf ik altijd een lange periode voor dit rijtuig staan.  Dat dit systeem op de lijn 54 'in mijn buurt' uitgebaat werd, had geen invloed op mijn belangstelling voor dit rijtuig... misschien wel een beetje (ja, ja, ik geef toe).

Foto's en tekeningen : Philippe Escoyez

(Werkbasis :

- "Le trolleybus à Bruxelles", éditions MTUB, 1989

- "Le guide 1992 du Musée du Transport urbain bruxellois", éditions MTUB, 1992

- "Histoire des Transports publics à Bruxelles", tome 2, l'Age d'Or, 1980

- "Les tramways au pays de Liège", tome 3, Liège aux fils des trolleybus, éditions GTF, 2001)

terug naar hoofdmenu